روشهای کاشت مو

کاشت مو به روش غیر جراحیFUE) FIT)

کاشت موطبیعی در شیراز ، مرکز تخصصی کاشت مو و زیبایی بوژان شیراز 

 

در مرکز تخصصی زیبایی و کاشت مو بوژان در شیراز از روشهای به روز دنیای پزشکی استفاده میشود که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود.

در کاشت مو با روش غیر جراحی، واحدهای فولیکولی (حاوی ۱-۴ تار مو) توسط وسیله ظریفی بنام پانچ یک به یک از پشت سر خارج می شود و در ناحیه طاسی کاشته می شود، درنتیجه نیازی به جراحی پشت سر نیست. در این روش خط بخیه در پشت سر وجود ندارد بلکه در محل برداشت هریک از فولیکول ها نقطه سفید کوچکی در پوست باقی می ماند که قابل دید نیست. به همین جهت افرادی که موهای خود را خیلی کوتاه نگه می دارند بسیار مناسب کاشت مو با این روش هستند. این روش در سال ۲۰۰۲ در کشور آمریکا رایج شد.download

فولیکول ها یک به یک و به صورت پراکنده از پشت سر درآورده می شود

مراحل کاشت مو با روش غیر جراحیFUE) FIT)

برداشت فولیکول های مو از پشت سر

ابتدا موهای سر به طور کامل با ماشین کوتاه می شود(با شماره ۱ یا ۲). سپس ناحیه برداشت موها در پشت سر(بانک موی مفید) علامت گذاری می شود. موهای این ناحیه در برابر اثرات هورمون های مردانه مقاومند و هرگز نمی ریزند.

قبل از عمل موها با شماره ۱ یا ۲ کوتاه می شود

سپس خط رویش مو در جلوی سر طراحی می شود. طراحی خط مو بسیار حساس و مهم است. اگر این خط درست و اصولی طراحی شود نتیجه عمل کاملا طبیعی خواهد بود و در آینده کسی متوجه کاشت موی فرد نخواهد شد.

در نهایت بیمار به اتاق عمل راهنمایی شده و بر روی تخت دراز می کشد. در اتاق عمل پس از ضدعفونی کردن پوست سر با بتادین، برای بیحس کردن پوست لیدوکایین تزریق می شود. تزریق بیحسی توسط سوزن های بسیار ظریف انجام می شود و دردناک نیست.

سپس با استفاده از پانچ های کوچک و با چشم مسلح(با کمک عینک هایی با بزرگ نمایی ۲٫۵ تا ۵ برابر) برداشت موها از پشت سر شروع می شود. پانچ در واقع سوزن باریک فلزی به قطر ۰٫۷۵ تا ۱٫۲ میلیمتر است که با حرکت چرخشی وارد پوست می شود.

کلینیک کاشت موی طبیعی وپوست دکتر تورج مکرمی متخصص پوست ومو

پانچ های FIT سوزن های بسیارباریک هستند(حداکثر ۱٫۲ میلیمتر)

کلینیک کاشت موی طبیعی وپوست دکتر تورج مکرمی متخصص پوست ومو-پانچ یک میلی متری

پانچ دسته دار یک میلیمتری جهت برداشت مو از ناحیه پشت سر مورد استفاده قرار می گیرد

برداشت موها از پشت سر با پانچ دستی یا میکروموتور انجام می شود و بسته به تعداد گرافت ها چند ساعتی طول می کشد. در پایان پشت سر پانسمان می شود و بیمار در وضعیت نیمه نشسته قرار می گیرد. جالب است بدانید سوراخ های پشت سر نیاز به بخیه ندارد و با سرعت باور نکردنی تنها ظرف چند روز بهبود می یابد.

کلینیک کاشت موی طبیعی وپوست دکتر تورج مکرمی متخصص پوست ومو

نوعی پانچ دستی

کلینیک کاشت موی طبیعی وپوست دکتر تورج مکرمی متخصص پوست ومو

برداشتن فولیکول های مو از پشت سر با پانچ دستی

کلینیک کاشت موی طبیعی وپوست دکتر تورج مکرمی متخصص پوست ومو

میکروموتور

فولیکول های برداشت شده در ظرف شیشه ای حاوی سرم نمکی خنک قرار داده می شوند تا در دمای اتاق آسیب نبینند. در این محلول خنک می توان فولیکول های مو را تا ۵ ساعت زنده نگهداری کرد.

ایجاد شکاف های ظریف در منطقه طاسی

ناحیه طاسی پس از ضدعفونی با بتادین با تزریق لیدوکایین در سطح پوست بیحس می شود. سپس با استفاده از تیغ های بسیار نازک و کوچک تعداد زیادی شکاف یا سوراخ ایجاد می شود. اندازه شکاف ها ۰٫۸-۱٫۵ میلیمتر است. در این مرحله دقت در زاویه فرورفتن تیغ در پوست سر بسیار مهم است زیرا فولیکول های مو زاویه شکاف ها را به خود می گیرند. عمق شکاف ها نیز تنها ۳-۴ میلیمتر است. شکاف های خیلی سطحی یا خیلی عمیق مناسب نیست زیرا فولیکول ها به خوبی در پوست سر قرار نمی گیرند و بعد از رشد نمای عروسکی پیدا می کنند. بعد از آماده شدن همه شکا ف ها مرحله کاشت آغاز می شود.

کاشت فولیکول های مو

کاشت گرافت ها توسط یک یا دو تکنسین زبردست و با استفاده از پنس های ظریف انجام می شود. گرافت ها یک به یک در داخل شکاف های پوست سر قرار داده می شود. این کار به سرعت و بدون فشار به ریشه موها انجام می شود. گرافت های یک تارمویی در خط رویش مو کاشته می شود تا خط مو نمای عروسکی پیدا نکند. گرافت های حاوی ۲ یا ۳ تار مو در نواحی عقب تر کاشته می شود. مرطوب نگه داشتن ریشه موهای کاشته شده در طول عمل بسیار مهم است به همین جهت در این مرحله بارها سرم نمکی بر روی سر اسپری می شود. کاشت گرافت ها بسته به تعداد گرافت ها ۲ یا ۳ ساعت طول می کشد و در پایان این مرحله بازبینی نهایی انجام می شود و سر بیمار پانسمان می شود. به این ترتیب بیمار آماده ترخیص می شود.

سوالات رایج درباره کاشت مو با روش غیر جراحی FUE) FIT)

آیا موهایی که در روش غیر جراحی FUE) FIT) از پشت سر برداشته می شود دائمی هستند و در آینده نمی ریزند؟

موهای ناحیه بانک مو نسبت به هورمون مردانه DHT مقاوم هستند و پس از کاشت نمی ریزند. بانک مو ناحیه ای است تقریبا به شکل مستطیل که طول آن ۲۵-۳۰ سانتی متر و پهنای آن ۵-۸ سانتی متر است. برداشت موها از خارج از بانک مو مثل موهای بالای گردن یا نزدیک ناحیه طاسی کار درستی نیست چون این موها نسبت به هورمون های مردانه حساس هستند و در آینده نزدیک خواهند ریخت.

کلینیک کاشت موی طبیعی وپوست دکتر تورج مکرمی متخصص پوست ومو

نمای شماتیک از بانک موی مفید در پشت سر

آیا کاشت مو با روش غیر جراحی FUE) FIT) درد دارد؟

بعد از تزریق داروی بیحسی، بیمار هیچ گونه درد یا ناراحتی نخواهد داشت و حتی بعد از عمل نیز در منزل نیاز به مسکن نخواهد داشت.

آیا در روش غیرجراحی FUE) FIT) برداشت موها از پشت سر با پانچ دستی انجام می شود یا با دستگاه ؟

این موضوع بیشتر به تجربه و نظر پزشک متخصص پوست و مو بستگی دارد. تجربه دکتر مکرمی نشان می دهد که برداشت موها با پانچ دستی پرزحمت و مشکل است ولی کار با دقت بیشتری پیش می رود و تعداد فولیکول های سالم بیشتر است. انواع مختلف دستگاه ها (میکرو موتور ، سیفر، روبات آرتاس ) سرعت کار را بیشتر می کنند ولی ممکن است به ریشه موها آسیب بزنند.

کلینیک کاشت موی طبیعی وپوست دکتر تورج مکرمی متخصص پوست ومو

دستگاه SAFER

آیا در روش غیر جراحی FUE) FIT) برای همه افراد از یک نوع پانچ استفاده می شود؟

قطر پانچ ها یک میلیمتر یا کمتر است. هرگز نباید از پانچ های بزرگ استفاده شود زیرا به فولیکول های مجاور آسیب می زند و رد آن در پوست سر باقی می ماند. میزان تیزی پانچ ها نیز متناسب با جنس پوست انتخاب می شود.

در روشFUE) FIT) فولیکول های مو چگونه از پوست سر بیرون آورده می شود؟

فولیکول مو توسط عضله باریکی به نام عضله راست کننده مو به پوست سر متصل است. با ورود پانچ به عمق ۳-۴ میلیمتری پوست، اتصال فولیکول مو به عضله و بافت های اطراف آزاد شده و با کمک پنس ظریف بیرون آورده می شود. شایان ذکر است فولیکول ها کنده نمی شوند بلکه با ریشه یا پیاز مو از پوست سر خارج می شوند و جای موی برداشته شده موی جدید رشد نمی کند.

کلینیک کاشت موی طبیعی وپوست دکتر تورج مکرمی متخصص پوست ومو

فولیکول مو با یک پنس ظریف از پوست سر بیرون کشیده می شود

تراکم یا پرپشتی موهای کاشته شده با روش FUE) FIT) چه میزان است؟

تراکم کاشت کاملا بستگی به تعداد گرافت ها و وسعت طاسی دارد. به طور کلی فولیکول هایی که با روش FIT از پشت سر خارج می شود بسیار ظریف هستند و برای کاشت نیاز به شکاف های ظریف دارند. به همین جهت اگر وسعت طاسی زیاد نباشد می توان شکاف های ریز با تراکم زیاد در پوست سر ایجاد کرد و تراکم موها را تا حد امکان افزایش داد.

کاشت مو با روش FUE) FIT) چقدر طول می کشد؟

زمان عمل به تعداد گرافت ها و سرعت عمل فرد انجام دهنده بستگی دارد. در کلینیک دکتر مکرمی طی یک یا دو روز ۱۰۰۰-۲۵۰۰ گرافت کاشته می شود(Quick FIT). این کار در بعضی از کلینیک ها ۳-۴ روز طول می کشد.

چه افرادی مناسب کاشت مو با روش FUE) FIT) هستند؟

معمولا افرادی که در ناحیه پشت سر موهای مشکی و ضخیم و پرپشت دارند برای FIT مناسب ترند. البته جنس پوست و عکس العمل آن در برابر فشار پانچ نیز خیلی مهم است. گاهی اوقات لازم است یک تست اولیه انجام شود تا از سلامت ریشه موها مطمئن شویم و اگر نتیجه مثبت بود عمل را با همین روش ادامه دهیم. در هر صورت روش عمل به نظر پزشک متخصص پوست و مو بستگی دارد.

چه تعداد گرافت یا تار مو با روش FUE) FIT) کاشته می شود؟

تعداد گرافت ها به کیفیت و کمیت موهای پشت سر(بانک موی مفید) وابسته است. اگر موهای پشت سر پرپشت باشد، ۱۵۰۰-۲۵۰۰ گرافت (۶۰۰۰-۴۰۰۰ تار مو) می توان برداشت و در ناحیه طاسی کاشت. طبق یک قاعده کلی می توان نیمی از فولیکول های دور سر یک شخص را برداشت بدون اینکه پشت سر کم حجم شود ولی زیاده روی در برداشت موها باعث کم پشتی پشت سر می شود که اصلا زیبا نیست. ضمنا برداشت موهای نازک بالای گردن یا نزدیک ناحیه طاسی در پشت سر کار درستی نیست چون این موها دائمی نیستند و در آینده نزدیک خواهند ریخت.

کلینیک کاشت موی طبیعی وپوست دکتر تورج مکرمی متخصص پوست ومو

کیفیت گرفت ها در این بیماربسیار خوب هست . گرفت های حاوی ۳ یا ۴ تار مو در روش FIT

آیا روش غیر جراحی FUE) FIT) کاملا جایگزین روش جراحی FUT شده است؟

پاسخ منفی است. گرچه همه بیماران دوست دارند از روش غیر جراحی برای کاشت مو استفاده کنند ولی متاسفانه این روش برای همه مناسب نیست. علت این موضوع آن است که ممکن است در بعضی از افراد ریشه موها در مرحله برداشت به علت مقاومت پوست له شود و سالم بیرون نیاید. به همین جهت معمولا تعداد گرافت های سالم و با کیفیت کمتر از روش جراحی FUT یا روش ترکیبی FUT+FIT است. حسن کلینیک دکتر مکرمی آن است که بسته به وضعیت بانک موی افراد روش مناسب ( FIT یا FUT) انتخاب می شود. در کل توصیه می شود در طاسی های وسیع که افراد به تار موی زیادی نیاز دارند از ترکیب هر دو روشFIT+FUT استفاده شود. با روش ترکیبی ۳۰۰۰-۳۵۰۰ گرافت (۶۰۰۰-۹۰۰۰ تار مو) کاشته می شود بدون این که حجم موهای پشت سر به طور قابل ملاحظه کم شود.

با توجه به اینکه تعداد موهای پشت سر هر فرد ثابت است چرا معمولا تعداد فولیکول های برداشت شده با روش FUE) FIT) کمتر از روش ترکیبی است؟

در روش FIT برای این که حجم موهای پشت سر بیش از حد کم نشود فولیکول ها یکی درمیان برداشت می شود. اگر برداشت موها بی رویه انجام شود پشت سر نمای بید خورده یا نخ نما پیدا می کند. در حالی که در روش جراحی یا ترکیبی نواری از پشت سر برداشته می شود و از تمام موهای آن استفاده می شود.

قبل و بعد از کاشت مو به روش غیرجراحی

آیا می توان با روش FUE) FIT) از موهای بدن برای پر کردن طاسی سر استفاده کرد؟

گرچه از لحاظ تکنیکی می توان فولیکول های موی سینه یا ریش را با پانچ برداشت و در ناحیه طاسی کاشت ولی نتیجه عمل ها امیدوارکننده نیست. اصولا موهای بدن رشد کافی ندارند و جایگزین مناسبی برای موهای سر نیستند.

در طراحی خط موی جلوی سر چه پارامترهایی مهم است؟

طراحی خط رویش مو در جلوی سر مهم ترین بخش عمل کاشت موست. خط مو قاب چهره و ارتفاع پیشانی را تعیین می کند. خط موی طبیعی نباید صاف، خیلی بالا یا خیلی پایین باشد. خط مو باید متناسب باسن فرد و ترکیب چهره او تعیین شود. خط مو باید نمای نامنظم و زیگزاگ داشته باشد. در خط مو حتما باید فولیکول های حاوی یک تار مو با زاویه ۳۰ درجه و رو به جلو کاشته شود. به خاطر اهمیت خط موی طبیعی، دکتر مکرمی وقت و انرژی زیادی صرف طراحی خط رویش مو می کند.

کلینیک کاشت موی طبیعی وپوست دکتر تورج مکرمی متخصص پوست ومو

جهت و زاویه رویش موها در جلوی سر

کلینیک کاشت موی طبیعی وپوست دکتر تورج مکرمی متخصص پوست ومو

طراحی خط رویش موی طبیعی

خط موی طبیعی صاف نیست بلکه نامنظم و زیگ زاگ است

محاسن کاشت مو با روش غیر جراحی FUE) FIT) چیست؟

۱-پوست سر برش داده نمی شود به همین جهت شخص بعد از عمل درد نخواهد داشت.

۲-چون پوست بخیه نمی خورد نیاز به مراجعه مجدد فرد برای کشیدن بخیه نیست.

۳-خط بخیه در پشت سر باقی نمی ماند بلکه نقطه های سفید لابلای موها پنهان می شود و شخص می تواند موهای سر را خیلی کوتاه نگه دارد. البته اگر موها تراشیده شود این نقطه ها دیده خواهد شد.

۴-چون پشت سر بخیه نمی خورد شخص می تواند بعد از ۲ هفته فعالیت ورزشی سنگین از قبیل شنا یا بدن سازی را از سر بگیرد.